Best practices Alcohol en Marketing
De Reclamecode voor Alcoholhoudende Dranken (RvA)
Nederlandse Brouwers werkt al sinds 1989 met de Reclamecode voor Alcoholhoudende Dranken.
STIVA (Stichting Verantwoorde Alcoholconsumptie), waar Nederlandse Brouwers nauw mee samenwerkt, voert de veel activiteiten uit met betrekking tot de RvA:
- Onderhouden van de code en periodiek updaten (Zoals de wijziging op 1 januari 2012 in de vorm van een nieuw artikel over digitale en sociale media en de recente wijziging van 1 januari 2014, met daarin de afspraak om niet te adverteren rond programma’s die gericht zijn op overmatige alcoholconsumptie en de nieuwe leeftijd van 18 jaar);
- Vooraf toetsen van commercials voor radio, bioscoop en televisie;
- Het jaarlijks organiseren van een symposium over de RvA;
- Interne workshops over de code bij bedrijven;
- Het geven van adviezen over reclame-uitingen aan de achterban;
- Het jaarlijks publiceren van een lijst met jongerenzenders;
- Het steekproefsgewijs controleren van horecapromoties;
- Via nieuwsbrieven achterban informeren over ontwikkelingen.
STIVA monitort de voortgang en compliance van de RvA en ontwikkelt tevens in samenwerking met de brouwers tools voor leden waarmee ze in de praktijk makkelijk de RvA kunnen uitvoeren.
De Reclamecode voor Alcoholvrij en Alcoholarm Bier (RvAAB)
De RvAAB is in werking getreden op 15 oktober 2020 en moet er voor zorgen dat op verantwoorde wijze reclame wordt gemaakt voor alcoholvrij en alcoholarm bier.