Uit onderzoek in opdracht van Nederlandse Brouwers blijkt dat de meerderheid van de ondervraagden vindt dat alcoholvrij bier past in een evenwichtige levensstijl. Ongeveer de helft van de 18-plussers geeft aan minder alcohol te drinken vanwege alcoholvrij bier.
Lees meerHet Ministerie van Financiën heeft de uitkomsten van haar onderzoek naar de grenseffecten van de verhoging van de alcoholaccijns per 1 januari 2024 gepubliceerd. De algemene conclusie van deze analyse is dat de accijnsverhoging per 1 januari 2024 in zeer beperkte mate heeft gezorgd voor grenseffecten. Nederlandse Brouwers en CRAFT zijn zeer verbaasd over deze uitkomst. ‘Kijk maar naar de vele Nederlandse nummerborden bij Duitse en Belgische supermarkten en slijterijen en je weet dat de werkelijkheid een andere is’. Uit onderzoek in opdracht van Nederlandse Brouwers blijkt dat de bierverkoop in de grensstreek tussen de 36 en 80% harder is gedaald dan in de rest van Nederland. In de motie is destijds gevraagd de sector te betrekken. De sector hoopt dan ook dat het kabinet alsnog in gesprek wil met de sector.
Lees meerOver de eerste zes maanden van 2024 is de bierverkoop met 5 procent gedaald ten opzichte van het jaar ervoor. Zelfs alcoholvrij bier, waarvan de verkoop jarenlang steeg, heeft te kampen met tegenvallende verkoopcijfers. De sector ondervindt veel last van fors gestegen belastingen. Ook het maar niet doorbreken van de zon helpt niet. Brouwerijen hebben hun hoop gevestigd op een warme zomer.
Lees meerAfgelopen week hebben CDA, NSC, GroenLinks-PvdA en SP moties ingediend om reclame voor alcohol geheel of gedeeltelijk te verbieden. Maar deze maatregel gericht op alle alcoholconsumptie, wordt er echter aan voorbijgegaan dat we ons juist specifiek moeten richten op het tegengaan van problematische alcoholconsumptie. Ook voor de gevolgen die een reclame verbod op de sport- en cultuursector is geen oog. Een reclameverbod betekent bijvoorbeeld veel verenigingen, evenementen en festivals op zoek moeten naar nieuwe sponsors om hun begroting rond te krijgen.
Lees meerDe accijnsverhoging op bier en een nat en koud voorjaar doen de Nederlandse biermarkt geen goed. In het eerste kwartaal van 2024 zijn de bierverkopen met 2,4% gedaald. Deze daling is ook terug te zien in de accijnsopbrengst van bier. Het kabinet verwacht dat de bieraccijns dit jaar 70 miljoen euro minder gaat opbrengen dan eerder geraamd. Dit ondanks een accijnsverhoging op bier met gemiddeld 8% per 1 januari jl.
Lees meer