De brouwerijsector heeft een zwaar jaar door de Covid-maatregelen. Sinds het begin van de lockdown op 16 maart is de biermarkt met 14,7 procent gedaald. De thuisconsumptie is weliswaar met 9 procent gestegen, maar dit compenseert bij lange na niet de daling van de verkoop in de horeca van 66 procent. Vooral sinds de tweede sluiting van de restaurants en cafés op 14 oktober gaat het weer slecht met de horeca. Zo daalden de bierverkopen in de horeca in oktober met 86 procent en in november met 92 procent. Omdat de horeca tot 19 januari gesloten blijft, zal de daling in ieder geval tot dan blijven doorzetten. Het is de verwachting dat brouwers ook volgend jaar nog veel last zullen hebben van Covid.
Met name brouwerijen die grotendeels of volledig afhankelijk zijn van de horeca worden hard getroffen door de sluiting van de horeca. Brouwerijen proberen op creatieve wijze de impact van de crisis zo veel mogelijk te beperken. Zo organiseren zij bijvoorbeeld online pub quizzen of bierproeverijen of bezorgen bierpakketten bij mensen thuis. De hoeveelheid bier die hiermee wordt verkocht valt in het niet bij de verkoop in normale tijden, maar hiermee kunnen brouwerijen consumenten toch een leuke avond bezorgen en kunnen ze de verkoopdaling een beetje compenseren.
Voor brouwerijen is het van groot belang dat zoveel mogelijk horecazaken de crisis overleven. Daarom hebben brouwerijen dit jaar waar mogelijk steun gegeven aan de horeca. Zo hebben sommige brouwerijen de huur voor cafépanden gedeeltelijk kwijtgescholden, om meer lucht te geven aan horecazaken. Andere brouwerijen hebben bier uit kelderbiertanks dat door de sluiting niet meer verkocht kon worden opgehaald en kosteloos vervangen door vers bier toen de horeca weer open mocht. Sommige brouwerijen hebben aangeven dat ook weer te doen als de horeca in 2021 weer open mag en om ook te kijken naar de mogelijkheden om voor een tweede keer huren gedeeltelijk te verlagen.