Bierdrinkers geven aan dat ze na de versoepeling van de Covid-19 maatregelen, het liefste met vrienden een glas bier drinken. De meest populaire plek is het terras. Een alternatief voor dit samenkomen was tijdens de intelligente lockdown, online deelnemen aan een spel, zoals een pubquiz, georganiseerd door een horecagelegenheid of een online borrel. Dit komt uit het Nationaal Bieronderzoek 2020, gehouden in mei onder 1.131 bierdrinkers. In de praktijk blijkt dat consumenten, bij de heropening op 1 juni terughoudend zijn in het bezoeken van een horecagelegenheid en dat het noodzakelijk is dat er een versoepeling van de maatregelen komt. De sluiting van de horeca vanaf 15 maart tot en met 31 mei heeft geresulteerd in een sterke daling van de bierverkopen van maart (-36 vanaf lockdown) en april (-32%). In mei is nog steeds een daling van 7 procent zichtbaar. In tegenstelling tot april zien we in mei wel een stijging van het thuisverbruik (28%), maar dit maakt nog steeds het grote verlies van de bierverkoop in de horeca niet goed.
Lucie Wigboldus, directeur Nederlandse Brouwers, licht toe: “We zijn ontzettend blij dat de horeca per 1 juni weer haar deuren heeft mogen openen. De brouwers hebben zich de afgelopen maand met man en macht ingezet om de horeca tijdig van bier te voorzien. Ik ben ook onder de indruk van de inzet van de horeca, die goed zijn voorbereid op het nieuwe normaal. Helaas merken we in de praktijk dat consumenten nog vaak wegblijven en dat een versoepeling van de maatregelen noodzakelijk is om een grote sluiting van horecazaken tegen te gaan. Nu geldt bijvoorbeeld maximaal 30 personen binnen. In sommige horecagelegenheden zitten normaal 200 personen en kunnen in de praktijk veel meer dan 30 gasten ontvangen waarbij tevens de 1,5 meter maatregel wordt gehandhaafd. De horeca heeft dus te maken met onnodig strenge maatregelen. En dat is jammer, want zowel de horeca als de bierbrouwers zijn klaar voor het nieuwe normaal.”
Uit het Nationaal Bieronderzoek 2020 blijkt dat bierdrinkers na het versoepelen van de Covid-19 maatregelen, het meeste uitkeken naar het drinken van een glas bier op het terras (35%) met vrienden (44%). “In de praktijk merken we dat consumenten onterecht een hoge drempel ervaren voor een bezoek aan de horeca. Dit komt met name door de onduidelijkheid over de regels die nu gelden”, vervolgt Wigboldus. “Wat veel consumenten niet weten is dat zij zich ter plekke nog kunnen registreren als zij binnen willen zitten. Een reservering vooraf is dus niet nodig. En als men op het terras wil zitten, kunnen zij plaatsnemen zonder te reserveren of te registreren.”
De gemiddelde bierverkoop laat de afgelopen drie maanden een daling zien. De sluiting van de horeca heeft in Nederland geleid tot deze sterke daling. En ondanks dat het thuisverbruik in mei steeg, vult dit niet het gat van het verlies in de horeca. “De export krijgt helaas ook grote klappen” zegt Wigboldus. “Nederlandse bierbrouwers zijn de op drie na grootste bierexporteur van de wereld. De cijfers laten zien dat door de wereldwijde Covid-19 maatregelen de export in mei met 40 procent is gedaald.” In 2019 werd van de totale Nederlandse bierproductie (24,1 miljoen hectoliter) 56 procent (13,6 miljoen hectoliter) geëxporteerd. De verwachting is dat ook in de toekomst de export flink last blijft houden van de restricties in de horeca en evenementen die niet doorgaan.
Pils blijft het meest favoriete bier onder Nederlandse bierdrinkers. Tijdens de intelligente lockdown dronken bierdrinkers gemiddeld 2,6 bierensoorten thuis. Favorieten waren pils (58%), 0.0 radler (31%), radler (27%) en tripel en blond bier (18%). Een deel van de bierdrinkers (13%) heeft in die periode online bier gekocht, vooral bij de supermarkt (56%) en bij een online biershop (21%). Een derde koopt nu vaker online bier dan normaal. Eén op de vijf bierdrinkers heeft deelgenomen aan een online bieractiviteit, zoals een spel, bijvoorbeeld een pubquiz, georganiseerd door een horecagelegenheid (43%) en een online borrel (36%).