Vandaag gaat de nieuwe publiekscampagne van het ministerie van VWS “Dranquilo” van start. Hiermee worden mensen aangemoedigd hun drinkgewoontes te doorbreken door bijvoorbeeld tijdens een avondje met vrienden of familie even een rondje geen alcoholisch drankje te drinken.
De campagne, met bijzondere aandacht voor ouderen, studenten en plattelandsjongeren komt voort uit de afspraken die zijn gemaakt in het Nationaal Preventieakkoord en is in samenwerking met de Nederlandse Brouwers en andere partijen opgesteld met het doel om problematisch alcoholgebruik tegen te gaan. De campagne sluit goed aan bij eerdere campagnes van de Nederlandse Brouwers voor alcoholvrij bier. Een categorie die flink in de lift zit en we ieder jaar zien stijgen.
Laten zien dat even geen alcohol drinken heel normaal is en je daardoor niet buiten een groep valt is het doel van de dranquilo reclame. De term dranquilo komt van het Spaanse woord ‘tranquilo, wat ‘kalm aan’ betekent. Als je geen of wat minder alcohol drinkt, kun je dat aangeven door te zeggen: “ik ben dranquilo”. De nieuwe campagne gaat meerdere jaren lopen en start direct met een aantal korte commercials.