Sinds de COVID-19 maatregelen van kracht zijn is de totale bierverkoop in Nederland gedaald met 22procent. In juni daalde de totale biermarkt met 8,9 procent ten opzichte van juni 2019. De sector heeft dus nog steeds veel last van de COVID-19 maatregelen. Hoewel de daling sinds de heropening van de horeca per 1 juni minder sterk is dan de voorgaande maanden, zijn de verliezen met name toe te schrijven aan de horecaverkopen. De consumptie van bier in de horeca daalde namelijk in juni met 58,1 procent ten opzichte juni 2019.
Lucie Wigboldus, directeur Nederlandse Brouwers: “Consumenten keken begin juni erg uit om weer samen op het terras te genieten van een glas bier. We zijn blij dat dit weer mogelijk is en de horeca haar deuren weer heeft geopend. Anderzijds zijn de maatregelen sterk van invloed op het aantal consumenten dat je kunt ontvangen op je terras of restaurant waardoor het nog steeds zware tijden zijn. We hopen dat consumenten hun weg naar de horeca blijven vinden om daar op een verantwoorde manier te genieten van een lekker glas bier en daarmee tegelijk de ondernemers steunen.”
In juni is het thuisverbruik met 7,9 procent gestegen ten opzichte van juni 2019. Dit compenseert echter niet het verlies. In mei kreeg de bierexport harde klappen met een verlies van 40 procent. In juni is er nog steeds sprake van een daling van 13,3 procent. Doordat in veel landen de horeca veelal in juni weer heropende is de daling minder sterk dan de maand ervoor.